1. Údaje o zařízení
Školské zařízení: Školní jídelna Jablunkov, Lesní 190, příspěvková organizace (dále jen“ŠJ“)
Adresa: Školní jídelna Jablunkov, Lesní 190, příspěvková organizace
ul. Lesní 190, 739 91 Jablunkov
IČO: 70640068
TELEFON: 604 127 628, 558 358 095
E-MAIL: stravne.jablunkov@seznam.cz, sj.jablunkov@seznam.cz
Zastoupená: Ředitelkou Školní jídelny
2. Úvodní ustanovení
- Vnitřní řád ŠJ je souborem pravidel a opatření spojených s provozem ŠJ určené ke stravování žáků, dětí, zaměstnanců škol (české ZŠ a polské ZŠ v Jablunkově), ŠJ a ostatních strávníků.
- Vnitřní řád ŠJ je závazný pro všechny osoby, které se stravují nebo pohybují v ŠJ, v případě nezletilých žáků a dětí i pro jejich zákonné zástupce.
- Vnitřní řád ŠJ je zpracován v souladu s platnou legislativou:
- Zákon č.561/2004 Sb., školský zákon
- Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
- Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování
- Vyhláška č. 602/2006 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných
- Vyhláška č.84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích (dále jen PO) zřízených ÚSC (dále jen ÚSC)
- Žák základní školy a dítě přípravného ročníku mají právo denně odebrat jeden oběd za dotovanou cenu. Děti přípravného ročníku mají právo odebrat i jednu přesnídávku denně za plnou cenu.
- Dietní stravování ŠJ nezajišťuje. Umožňuje individuální stravování na základě lékařského potvrzení a dohody mezi ŠJ a zákonným zástupcem dítěte.
- ŠJ zajišťuje rovněž stravu pro
a) Zaměstnance základních škol Lesní 190 a Školní 438, vlastní zaměstnance ŠJ
b) Cizí strávníky
3. Provoz
ŠJ je v provozu v pracovních dnech. V jiných dnech a jiném časovém rozmezí ŠJ poskytne stravování na základě předchozí písemné smlouvy, po předchozí vzájemné dohodě.
- Úřední hodiny ŠJ kanceláře (vedle zadního vchodu do české školy 1. stupně): 07:00 – 14:00 hod
- Provozní doba v jídelně Lesní 190 (po dobu rekonstrukce v malé tělocvičně ZŠ Jablunkov):
10:00 – 13:00 hod – výdej jídel pouze zaměstnancům školy (jídlonosiče na výměnu)
11:15 – 13:00 hod – výdej jídel žákům dle Rozvrhu
11:00 – 13:00 hod – výdej jídel žákům v době nepřítomnosti ve škole do termo-jídlonosičů viz bod XIII
13:30 – 18:00 hod – úklid jídelny
V případě vyhlášených mimořádných opatření, v době od 10:45 – 13:30 hod, platí ZÁKAZ VSTUPU CIZÍM OSOBÁM DO JÍDELNY!
- Provozní doba na výdejně Školní 438:
10:45 – 11:15, 12:00 – 12:15, 13:00 – 13:15 hod – výdej jídel cizím strávníkům na jídelně výdejny
Od 10:45hod výdej jídel v jídlonosičích (pouze na výměnu, viz bod XIII)
11:20 – 13:45 hod – výdej jídel žákům a zaměstnancům školy na jídelně výdejny
12:00 – 12:20 hod – výdej jídel žákům v 1. den nepřítomnosti ve škole do termo-jídlonosičů viz bod XIII
14:00 – 14:30 hod – úklid jídelny
V případě vyhlášených mimořádných opatření, v době od 11:45 – 13:50 hod, platí ZÁKAZ VSTUPU CIZÍM OSOBÁM DO JÍDELNY!
V případě mimořádných opatření vyhlášených Ministerstvem školství (MŠMT) nebo ministerstvem zdravotnictví, bude ŠJ postupovat podle jejich daných instrukcí.
4. Přihlášení k odebrání stravy
- Každý nový strávník je povinen vyplnit „Přihlášku ke stravování“ (dále jen přihláška). Přihláška k vyplnění je k dispozici na stránkách ŠJ: www.jidelnajablunkov.cz nebo v kanceláři ŠJ.
- Vyplněná přihláška se odevzdá jen jednou, při zahájení odběru jídel!
- Žákům platí přihláška strávníka po celou dobu školní docházky tzn. od 1.(6.) – 9.třídy, a to od 1.9. – 31.8. daného školního roku. Žáci jsou přihlášeni vždy automaticky do dalšího ročníku od 1.9. …
- Současně s přihláškou uhradí zákonný zástupce dítěte nebo žáka „Kauci“ ve výši 600,- Kč, která slouží jako jistina v případě neuhrazeného stravného za odebrané jídlo. Kauce 600,-Kč se vrací zpět zákonnému zástupci při ukončení odběru jídla dítětem nebo žákem ve ŠJ (přestup na jinou školu, ukončení školní docházky apod.), vždy po účetní kontrole pohledávek za stravné.
- Zákonní zástupci dětí a žáků jsou povinni nahlásit každou změnu, např. ukončení odběru jídel na ŠJ, změnu telefonního kontaktu, e-mailu, změnu bankovního účtu, změnu bydliště, alergie, a to vždy osobně nebo písemně, případně e-mailem.
- Odevzdáním přihlášky je strávník (dítě, žák) závazně přihlášen k odběru stravy po celou dobu docházky do ZŠ. Odhlášení ze stravování v průběhu stravování je povinen provést zákonný zástupce žáka vždy písemně, případně e-mailem.
5. Způsob přihlašování a odhlašování stravy
- Strávníci se mohou zaregistrovat v kanceláři ŠJ a mít tak možnost se odhlašovat, přihlašovat nebo volit jídlo z výběru, elektronickou formou na www.estrava.cz nebo přes aplikaci e-strava. Bližší informace jsou k dispozici v kanceláři ŠJ.
- Odhlásit nebo přihlásit jídlo si může cizí strávník nejpozději do 7:30 hod v daný den a to telefonicky, elektronicky 2 pracovní dny předem na www.estrava.cz. Zákonní zástupci žáků a žáci si musí odhlásit oběd již 2 pracovní dny předem (jak telefonicky, tak elektronicky). Za neodebranou nebo špatně odhlášenou stravu ŠJ neposkytuje finanční náhradu.
6. Bezkontaktní elektronický systém
- Před zahájením stravování si žáci a zaměstnanci školy, kteří se stravují na jídelně, zakoupí čip v ceně 80,-Kč, který slouží k identifikaci při odběru jídla u výdejního okna. Strávníci mají povinnost nosit čip vždy k výdeji jídla.
- V případě ztráty si zakoupí nový čip. Každou ztrátu je nutné nahlásit v kanceláři ŠJ. Strávník se tak chrání před zneužitím svého ztraceného čipu. Na jídelnách si budou žáci zapisovat chybějící čip do „deníku čipů“ u dozoru ŠJ, denně. Záruka na zcela nový čip činí 6 měsíců od zakoupení, po uplynutí této lhůty nelze čip reklamovat a bezplatně vyměnit, záruka se na něj již nevztahuje!
7. Úhrada za stravování
- Sazby stravného pro žáky a zaměstnance základních škol Lesní 190 a Školní 438 vycházejí z finančních limitů na nákup potravin uvedených v příloze k vyhlášce č.107/2005 Sb., o školním stravování.
- Sazby stravného žáků jsou stanoveny podle věkových skupin, do kterých jsou zařazováni na dobu školního roku od 1.9. – 31.8., ve kterém dosahují určeného věku.
- Sazby stravného pro všechny kategorie a cizí strávníky jsou uvedeny na webu ŠJ a na nástěnce ŠJ.
8. Způsoby platby stravného
- Souhlas s inkasem na č.ú.:0101047641/0800 z běžného účtu u různých bankovních ústavů. Strávníci platící inkasem jsou povinni si na svých účtech zajistit dostatečné množství finančních prostředků. Platba bude provedena k 15. dni v následujícím měsíci podle skutečně odebraných jídel v předchozím měsíci. V případě, že termín úhrady připadne na víkend nebo svátek je inkaso provedeno v poslední pracovní den před víkendem nebo svátkem.
- Poštovní složenkou, která je vystavena ŠJ v poslední den probíhajícího měsíce, za skutečně odebrané jídlo, kterou si strávník vyzvedne v kanceláři ŠJ nebo u vedoucí kuchařky na výdejně. Úhradu provede do 8. dne od obdržení složenky.
- Hotově na pokladně v kanceláři ŠJ včetně manipulačního poplatku 30,-Kč. Úhradu provede nejpozději do 8. dne následujícího měsíce po odebrání stravy.
9. Úhrada za závodní stravování zaměstnanců základních škol Lesní 190 a Školní 438
- Sazba stravného vychází z finančních limitů na nákup potravin uvedených v příloze č. 2 k vyhlášce č. 107/2005 Sb., o školním stravování, z §2 a 3, vyhlášky č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stavování a jejich úhradě v PO ÚSC. Finanční limit je snížen o příspěvek z Fondu kulturních a sociálních služeb (dále jen FKSP). Příspěvek z FKSP zaměstnancům nenáleží v době v době čerpání dovolené a při pracovní neschopnosti.
10. Jídelní lístek
- Jídelní lístek sestavuje hlavní kuchař/ka (nebo zástupce kuchaře/ky) společně s ředitelem/kou ŠJ.
- Jídelní lístek je zveřejněn na nástěnkách v jídelnách, na internetových stránkách ŠJ, na portálu estrava.cz a v mobilní aplikaci e-strava. Identifikační číslo zařízení na e-strava je: 10 – ČZŠ Lesní 190, 11 – PZŠ Školní 438.
- Jídelní lístek včetně alergenů může být změněn v závislosti na dodávce potravin, havarijní situace apod. Tuto změnu zaznamená pracovník/ice kanceláře ŠJ do jídelního lístku na portálu estrava.cz. Bližší informace v kanceláři ŠJ v prac. dnech od 7:00 do 14:00h.
- V případě havárie na ŠJ bude informace ohledně zrušení obědů uvedena urychleně na webových stránkách ŠJ.
- Ovoce, mléčný produkt nebo moučník, bude poskytován s ohledem na aktuální nabídky dodavatelů a průběžně zveřejňován na portálu estrava.cz
11. Vlastní organizace stravování
- Do jídelny mohou vstoupit jen strávníci, kteří se v jídelně stravují. Osoby, které se v jídelně nestravují nebo si odnášejí jídlo v jídlonosičích, se v prostorách jídelny nesmí zdržovat.
- V jídelnách SJ strávníci dbají na kulturu stolování, dodržují hygienická pravidla a vnitřní řád ŠJ. Řídí se pokyny ředitele/ky a pracovníků ŠJ, kteří v jídelně vykonávají dohled nad žáky.
- Strávníci k odběru jídel používají podnosy a použité nádobí odkládají do místa k tomu určeného – místo pro vracení použitého nádobí.
- Strávníci nesmí bez souhlasu ředitele/ky ŠJ vynášet z jídelen inventář ŠJ, jako jsou talíře, příbory, sklenice, židle, stoly apod.
- Během výdeje jídel zajišťují mimořádný úklid jídelen (např. rozlité jídlo, rozbité nádobí apod.) pověření pracovníci kuchyně ŠJ.
12. Konzumace jídla na jídelně
- Strávníkům je vydáváno kompletní jídlo (oběd) skládající se z polévky, hlavního chodu, nápoje, podle možnosti a vhodnosti i salátu, kompotu, ovoce, moučníku nebo dezertu.
- Všechny součásti jídla jsou na stolní nádobí nabírány a nalévány pracovníky ŠJ.
- Polévku a veškeré přílohy včetně salátu či kompotu může dítě a žák na požádání dostat formou přídavku.
- Jídlo a nápoje se konzumují u stolu zásadně vsedě.
- Jídla podávána v rámci školního stravování konzumují strávníci v prostorách ŠJ podle vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, §2, odst.7).
- Strávníci nesmí být nuceni ke konzumaci celého vydaného jídla ani k jeho dojídání.
13. Odběr jídla v termo-jídlonosičích
- Strávníkům je vydáváno kompletní jídlo (oběd) skládající se z polévky, hlavního chodu, podle možnosti a vhodnosti i salátu, kompotu, ovoce.
- Odběr stravy je možný pouze do omyvatelného termo-jídlonosiče na výměnu, tzn. strávník musí mít dva termo-jídlonosiče. Tento musí předkládat vždy čistý.
- Při převzetí stravy ponechává druhý, prázdný a čistý, termo-jídlonosič na další odběr stravy na místě k tomu určeném v prostorách jídelny a není umístěn v tašce, sáčku ani jiném obalu.
- Strávníci jsou informováni o tom, že obědy jsou určené k okamžité spotřebě a to do 14:00 hodin.
14. Dohled na žáky v jídelnách
- Dohledy na žáky v jídelnách stanovuje ředitel/ka ŠJ.
- Dohled nad nezletilými žáky na jídelnách zajišťují pracovníci ŠJ nebo zaměstnanci ZŠ, podle pokynů ředitele/ky ŠJ nebo zástupce ředitele/ky, mimo žáků přípravného ročníku ZŠ.
- Žáci v době oběda nemají povoleno používání mobilních telefonů ani jiných elektronických zařízení. Tyto přístroje mají mít uschovány ve skřínce v šatně již před obědem. Na toto opatření budou dohlížet pracovníci ŠJ na jídelně.
- Stravující se děti a žáci musí dbát pokynů osobě vykonávající dohled na jídelně.
- Dohled nad dětmi přípravných ročníků při svačině i obědě zajištuje doprovázející pedagogický dohled. Dbají na kulturu stolování, dodržují hygienická a bezpečnostní pravidla a vnitřní řád ŠJ.
15. Stravování v době neplánované nepřítomnosti žáka (nemoci)
- ŠJ zabezpečuje hmotnou péči pro žáky pouze v době jejich pobytu ve ŠJ.
- Za pobyt ve škole se považuje i první den neplánované nepřítomnosti žáka ve škole.
- V první den neplánované nepřítomnosti žáka, pokud žák neodebere stravu sám, může stravu odnést v termo-jídlonosiči zákonný zástupce žáka, podle bodu III.
- Z důvodu hlášení počtu strávníků náhradnímu dodavateli obědů již 2 pracovní dny předem, může zákonný zástupce vyzvednout neodebranou stravu výjimečně i 2. den nepřítomnosti žáka ve škole. (Dle dohody se zřizovatelem).
16. Úrazy na jídelně
- Úrazy a nevolnost jsou stravující se žáci, případně svědci těchto událostí, povinni okamžitě nahlásit osobě vykonávající dohled na jídelně, která neprodleně učiní odpovídající opatření.
- Úrazy v prostorách jídelen jsou řešeny ihned na místě s osobou vykonávající dohled a přítomnými zaměstnanci ŠJ (ředitel/ka ŠJ, pracovníkem/ice kanceláře ŠJ, hlavním kuchařem apod.) Záznam o úraze spolu se svědky události musí být zpracován nejpozději do tří pracovních dnů.
17. Škody na majetku ŠJ
- Strávníci, případně jejich zákonní zástupci odpovídají za škody způsobené na majetku ŠJ
- Strávníci jsou povinni nahlásit všechny škody, které ve ŠJ způsobili, nebo viděli způsobit, osobě vykonávající dohled, v případě větších škod řediteli/ce ŠJ.
- Škodu, která je způsobena neúmyslně, strávník nehradí.
- Úmyslně způsobenou škodu je strávník, případně jeho zákonný zástupce povinen nahradit.
- Žáci jsou povinni mít uloženy cenné věci (peníze, mobilní telefony, hudební nástroje, elektroniku, notebooky a jiné), na vyhrazeném místě ve škole, až do doby po konzumaci jídla na jídelně. Za uložení cenných věcí žáka v prostorách jídelen, ŠJ nezodpovídá.
- Dítě a žák má právo na ochranu před fyzickým nebo psychickým násilím, před nedbalým zacházením a sociálně patologickými jevy.
18. Závěrečná ustanovení
- Veškeré připomínky týkající se jídelního lístku, kvality jídel, technických a hygienických závad provozu ŠJ řeší ředitel/ka ŠJ (zástupce ředitele/ky) a hlavní kuchař/ka (zástupce hlavního kuchaře/ky).
- S vnitřním řádem ŠJ jsou strávníci a v případě dětí a žáků i jejich zákonní zástupci seznámení zveřejněním Vnitřního řádu ŠJ na nástěnkách v jídelnách, na webových stránkách ŠJ a v rámci přihlášky ke školnímu stravování; ZŠ seznámí žáky s Vnitřním řádem ŠJ na začátku školního roku se zápisem do třídní knihy.
- Strávníci jsou povinni se řídit pokyny uvedenými v tomto Vnitřním řádu ŠJ, pokyny ředitele/ky ŠJ a osobám vykonávajících dohled na žáky v jídelnách ŠJ.
Tento Vnitřní řád ŠJ nabývá účinnosti dne 20.5.2024.
V Jablunkově dne 20.5.2024